Az egér története
Cincog a kilobájt
 

Idén 35 éves annak a fadobozból, fogaskerekekbõl és elektromos érzékelõkbõl fabrikált szerkezetnek a prototípusa, amelynek szülõatyja, egy amerikai számítógép-fejlesztõ, nem kevés fantáziával az egér nevet adta. A barkácsolás olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a világ elektronikus egérpopulációja túlhaladta a 300 millió "egyedet".

"Megtöri a komputertechnikai eszközök rideg mérnöki sarkosságát, felvidítja a szemet, kézbe lehet fogni, babusgatható, emberközeli, a lakás, hivatal meghitt darabja, a számítógép keze, rajta keresztül léphetünk valódi kapcsolatba a komputerrel" ­ fejtette ki egérrajongása okait az amerikai cyber-teoretikus Douglas Ruhskoff a Wired címû szakmagazin "Miért kell szeretni az egeret?" körkérdésére válaszolva. S valóban, a komputeripar széles kínálatában a mahagóni borítású, a selymesen lágy gumírozású, vagy épp a rikító mintázatú bohókás, netán a pisztoly- markolatot formázó, esetleg a szív alakú egér éppúgy megtalálható, mint a gyerekeknek készült, ténylegesen is rágcsálót imitáló, festett bajszú változat.

A mai számítógépezõk egér iránti szimpátiája azonban nemcsak a formatervezõk és kereskedõk találékonysága miatt tûnik megalapozottnak. A kis ketyere kiötlõjének Douglas Engelbart amerikai komputermérnöknek tudniillik egyértelmûen és bevallottan az volt célja, hogy az addig csupán bonyolult parancssorok, matematikai egyenletek, és koordinátaadatok bebillentyûzése révén vezérelt számítógépek irányítását legalább részben közelítse a "természetes" emberi gondolkodáshoz, viselkedéshez. "A Stanford Egyetem kutatóintézetének fiatal mérnöke 1959-ben vette a fejébe, márpedig megalkotja azt az eszközt, amellyel megoldható lesz a számítógépes technológiában rejlõ lehetõségek kibontása" ­ olvasható a kaliforniai egyetem internetes honlapján.

Az elképzelés lényege az volt, úgy lehessen kezelni a monitoron megjelenõ információk, adatok, file-ok mindegyikét, mint a való életben, mondjuk a könyvtárakban vagy a spájzban. Vagyis: "meg lehessen fogni, arrébb lehessen tenni" az adott objektumokat, vagy például egy vonal meghúzásához ne kelljen bonyolult koordinátákat, vektorértékeket megadni. Engelbart mindehhez a ­ civilizációteremtõ ­ emberi kéz ügyességére, manipulációs tehetségére bazírozott. Hosszas tervezgetés után végül is 1964-ben rakta össze azt a kézbeillõ, szappantartó-méretû fából készült dobozt, amely az asztal lapján végighúzva közvetítette az egyenes vonalú mozgást ­ pontosabban annak elektromos jelekké alakított adatait ­ a
számítógépnek. A doboz aljába tudniillik ­ a felhúzható játékok mintájára ­ az elõre-hátra, jobbra-balra mozgatás okán két egymásra merõleges, az asztal lapján gördülõ, rovátkolt fémkorong volt szerelve, amelyek forgás közben idõrõl idõre zártak és nyitottak egy-egy áramkört. Engelbart a doboz tetejére egy jól kézre esõ gombot is applikált, amellyel úgymond aktiválni lehetett az "õsegér" mûködését. A gomb benyomásával például meg lehetett határozni a húzandó vonal kezdõ, elengedésével pedig a végpontját.

Azonban még a szûk szakmai közönség is csak évekkel késõbb ismerhette meg a ­ fõként a komputerhez vezetõ drótfarkinca okán ­ egérre keresztelt adatbeviteli eszközt. Engelbart és munkatársai ugyanis a fent említett emberközeli komputer-teória alapján csak harminc esztendõvel ezelõttre dolgozták ki az elsõ, a képmezõt ablakokra bontó, az egyes, könyvtárakat és segédprogramokat ikonokkal ábrázoló, operációs rendszernek nevezett számítógépes "alapprogramjukat" ­ amelyet már részben az ominózus egérrel lehetett irányítani, vezérelni.

Ez a legtöbb mai számítógép-használónak magától értetõdõ ­ egeres, ablakos ­ megjelenési forma azonban még ezután is jó tíz évig felhasználatlan kísérleti hókusz-pókusz maradt. Egyfelõl, mert még nem álltak rendelkezésre a rendszert kiszolgáló, nagy számolási sebességû processzorok, az efféle teljesítményre képes, teremméretû egyetemi számítógépekkel pedig úgyis csak a speciális matematikai tudással felvértezett programozói gárda dolgozott. Az egér iránti igényt ugyanis csak a személyi számítógépek (PC), illetve az ilyen masinákat használó laikus, a számítógépesek által csak ostoba felhasználónak (stupid user) emlegetett, kizárólag ábrákból és egyszerû feliratokból értõ mezei komputerezõk nyolcvanas évek eleji színrelépése keltette fel.

Az egér azonban addig is jelentõs evolúción ment keresztül. A számítógépipar fellegvárában, a kaliforniai Szilícium-völgyben, a Palo Alto-i kutatóközpontban dolgozó Jack S. Hawley a hetvenes évek elején elõször a mozgás villamos jelekké történõ átalakítását tökéletesítette, majd a számítógépasztallal érintkezõ korongot tömör gumi-, utóbb mûanyag-, még késõbb gumival bevont fémgolyóra cserélte. "Az egér lényege ugyanis, hogy a golyó síkbeli mozgását két, a golyóval érintkezõ, egymásra merõleges tárcsa forgása alakítja át elektromos jellé, azaz a képernyõ síkján megjelenõ nyíl, a kurzor mozgásává" ­ mondja a hazai piac egyik legnagyobb egérellátójának számító cég vezetõje, Kirill Kirov.
Az elsõ, már ilyen egérrel felszerelt PC-t 1982-ben dobta piacra az IBM, majd egy évre rá az akkor még messze nem multimilliárdos Bill Gates vezette Microsoft is elõrukkolt a saját verziójával. (A dolog érdekessége, hogy az IBM-gép egerének három, a Microsoft-osnak pedig két "szeme", azaz nyomógombja volt, ám ekkor ez inkább csak afféle hóbortnak számított, mert, mint Kirov mondja, az egérkezelõ programok tökéletlenek voltak.)
"Az 1985-ben boltokba került LISA nevû, az Apple cég által fejlesztett számítógép volt az elsõ, amely kihasználta az eszköz tulajdonságait" ­ írja a Kandó Kálmán Mûszaki Fõiskolán tanító Géczy László elektromérnök, A számítógépes egér címû tanulmányában. A gépet ugyanis már ­ az Apple Macintosh, illetve az Excel, Word és Windows rendszerek révén ­ az azóta szinte egyeduralkodóvá lett úgynevezett grafikus felhasználói felülettel látták el, amelyben az eligazodás és a vezérlés fõ eszköze az egérrel mozgatott nyíl, illetve a "szemek" nyomkodása volt.

"Ma már az úgynevezett optomechanikus egerek uralják a piacot, ezekben nem áramkört, hanem infravörös fénysugarakat szakítanak meg a forgótárcsa rovátkái" ­ vázolja a rohamos változásokat az egérkereskedõ. Sõt, léteznek a mechanikát teljesen nélkülözõ, tisztán optikai elven mûködõ egerek is. Ezeket egy speciális beosztású tükörfelülettel ellátott egéralátéten kell "kergetni", a mozgást ugyanis az egér hasába szerelt lámpa fényének különbözõ mértékû visszatükrözõdései közvetítik a gépbe. A legújabb svájci fejlesztésû egér ugyanezen az elven mûködik, ám itt nem az alátét, hanem a guruló golyócska felülete a tükör, a megvilágítás és visszatükrözõdésének észlelése pedig az egér testén belül történik. Mindehhez persze már szükségesek az elmúlt évtizedben kifejlesztett, külön-külön programozható miniatürizált nyomtatott áramkörök is.

De vannak más különlegességek is: a trackballok, azaz a "hanyatt-egerek" ugyanezen az elven mûködnek, s valóban olyanok, mintha egy számítógépes egeret felfordítanánk, és a hasában elhelyezett golyót simogatnánk. "Ezeket általában egybeépítik a billentyûzettel, s olyan környezetben alkalmazzák, ahol nem fér el a 100-200 négyzetcentiméteres egéralátét" ­ vázolja a felfordított testhelyzet elõnyeit Kirov. De ez már az egeret meghaladni igyekvõ lelemények világa. Az emberi kézügyesség az alapja például az érintéssel mûködõ úgynevezett touch pad-eknek is, amelyeket elsõsorban a hordozható gépeknél, a note bookoknál, más néven laptopoknál rendszeresítettek a gyártók. Ezeknek az a lényege, hogy a normál boríték méretû vagy még kisebb felület egésze be van hálózva nyomásérzékelõkkel, s a nyilat akár ujjbeggyel is lehet irányítani. "Az érintõs felületek hátránya, hogy nem elég precízek, s nem esnek úgy kézre, mint az egér" ­ állítja Gábor Balázs informatikus, hozzátéve, hogy az ugyanezen az elven mûködõ, a mérnöki tervezésben használatos digitalizáló asztalok esetében más a helyzet, ám ezek gyakorlatilag csak a profik körében népszerûek, hiszen méretük gyakran több négyzetméternyi.

A legújabb trendeket és divatokat diktáló olasz származású, de Amerikában élõ komputer-formatervezõ Bruce Tognazzini, a már említett Wired magazinnak adott interjújában másképpen vélekedik, amikor azt jósolja a számítógépek világa forradalmi változások elõtt áll. Szerinte az egér segítségével "kezelt" masinák helyét rövidesen a hanggal, vagy a speciális, állítólag már fejlesztés alatt álló monitorfelületek miatt, akár szemmozgással is vezérelt gépek veszik át.

Persze legyen bárhogy is, a mindennapi felhasználó ma még a többnyire olcsó, eldobható egereket sztárolja. Sõt, a kis elektronikus rágcsáló már olyannyira része lett a mindennapoknak, hogy a háziorvosok lassan foglalkozási ártalomként tartják számon a mértéktelen egérkezelés során kialakult akut csuklófájdalmat, vagy netán az ilyen eredetû ínhüvelygyulladást...

Vajna Tamás
HVG 99/03. szám (95. Oldal)
1999. január 23