El Camino Francés II.

Tartalomjegyzék
Előzmények
2013. június 19. és július 23. között jártam végig a francia utat Saint Jean Pied de Port-tól az Atlanti óceánig, majd még egy további egy hetet töltöttem Galíciában. Ez idő alatt 960 km-t gyalogoltam, útközben több mint 3400 fényképet készítettem, és 66 geoládát találtam meg. Ennek az útnak az előzményei a itt, az útról készült napló pedig a itt található.
2013. június 19.
A Camino első napja. Tele voltam izgalommal vajon milyen lesz az átkelés a Pireneusokon, mekkora nehézséget okoz az 1250 méteres szintemelkedés leküzdése? Korábban otthon, kétszer is teljesítve a 850 méter szintemelkedéssel járó, ugyancsak 26 km-es Muzsla túrát, utána jónéhány napig az izomláztól alig tudtam járni, Roncesvallesbe érve viszont kettesével vettem a 3. emeleti hálóterembe vezető lépcsőket, izomláznak, de még csak fáradságnak nyoma sem volt. Míg sokan kimerülten végigfeküdték a délutánt is az ágyaikban, fel voltam dobódva, és már ekkor eljátszottam a gondolattal, hogy jövőre is nekivágok.
2013. július 1.
A Camino 13. napja. Boadilla del Camino csodálatos albergjében már mindenki rutinos caminozóként tette mindennapos dolgait, és jutott idő kikapcsolódásra is. Az itteni szabadpolc könyveit böngészve találtam rá egy, az északi útról (Camino del Norte) szóló könyvecskére. Ekkortájt már persze tudtam arról, hogy a francia út nem az egyetlen Santiago de Compostela-ba vezető zarándokút, de a részleteket még nem ismertem.
2013. július 27.
A Camino 39. napja. A tervezettnél jóval rövidebb idő alatt értem be Santiago-ba. Ennek köszönhetően tíz napom maradt, ebből az utolsó négyet Santiago-ban töltöttem. Az itteni albergben is volt szabad polc, amelyen szintén találtam egy könyvet az Északi Útról. Ekkor már elég konkrétan megfogalmazódott bennem, hogy jó lenne jövőre ezt az utat végigjárni.
2013. augusztus 14-18.
Röviddel a hazatérésem után, a 2012.-es utam fényképes naplójának írásával párhuzamosan elkezdtem letölteni az északi úttal kapcsolatos szálláslistákat, térképeket, útvonal fájlokat, stb., és nekifogtam írni ezt a naplót is.
2013. szeptember 11.-16.
Amellett, hogy az északi út gyakran közel halad a tengerhez, többektől hallottam, hogy (még) szebb tájakon halad, mint a francia út, de azt is, hogy sokkal nehezebb, mert lényegesen több ott a szintemelkedés. Utána olvasva, valóban: a Camino Francés eredő szintkülönbsége 10380 méter, a Camino del Norte-é pedig 16800 m, azaz csaknem 60%-kal több.
Elkezdtem gyűjtögetni, letölteni, kinyomtatni, olvasni és kivonatolni az utat már megjárt zarándokok blogjait:
Magyar blogok:
- http://ngabor.blogspot.hu
- http://www.nordicwalkingsport.hu/camino-blog
- http://pandoukht.blogspot.hu/2008/06/t-szakaszok.html
- http://judcamino.blogspot.hu/
- http://buencamino.blog.hu/ - nem teljes
2013. október
Az északi útról magyar nyelvű útikönyv ezidáig nem jelent meg, de még angol nyelvűt sem találtam. Ezért elhatároztam, hogy írok egyet, ha másnak nem, akkor legalább magamnak. Mert szeretnék éppen olyan felkészült lenni, mint ahogy a francia úton voltam. Úgy érzem, hogy a két beszerzett spanyol útikönyv és a spanyol weboldalak elegendő információt nyújtanak a munkámhoz.
2013. november
A könyv megírásáról nem mondtam le, ugyanakkor elképzelhető, hogy mégsem az északi utat, hanem egy jó barátnőm kedvéért, aki örömmel venné, ha elkísérném, ismét a francia utat járom végig. De az is előfordulhat, hogy családi okokból egyiket sem :-(.
2013. december
Cseh barátaim kedvéért lefordítottam csehre az utinaplómat. Eközben rátaláltam az utat tavaly megjárt cseh zarándok igen olvasmányos, de több gépelési hibát tartalmazó blogjára. Felvettem vele a kapcsolatot, és most kölcsönösen javítjuk egymás naplóit. Neki sokkal több a dolga :-(.
2014. január 20.-22.
A cipőboltok (is) tele vannak a Karácsonyt követő akciókkal. Egyik nap "vesztemre" betértem HH-ékhez is és ott megláttam álmaim túrabancsát 27900.- forintra leárazva. Nem voltam felkészülve azonnali vásárlásra, egyrész azért, mert nem volt nálam túrazokni, másrészt nem voltam meggyőződve arról, hogy a 46 1/2-es méret elegendően nagy lesz-e. A Salomonom ugyanis 46 2/3-os, és kezdetben ugyancsak szoros volt. A cipőt azért felpróbáltam, kényelmesnek tűnt, ezért félretetettem, és másnap visszatértem három különféle túrazoknival. A legvastagabbal kissé szorosnak éreztem a cipőt, de a két vékonyabbal pont jónak.
A vásárlást azonban több okból nem akartam elsietni. Egyrészt nem szerettem volna elpártolni a Caminón bevált Salomontól, másrészt a cipőt határozottan nehezebbnek éreztem a Salomonnál. A Salomon pontosan 1000 g, ezt annak idején azért vettem, mert a 1400 g tömegű La Sportiva bakancsomat túl nehéznek és nagynak találtam ahhoz, hogy esetenként a hátizsákba kerüljön. Úgy döntöttem, hogy másnap ismét visszatérek, és ha a HH bakancs nem lesz nehezebb 1200 gramnál, akkor megveszem.
Másnap egy konyhamérleggel felszerelkezve újból elmentem, de előtte még benéztem a Hervisbe, ahol a több ócska márka mellett Salomon bakancsok is vannak. Itt is leárazás volt, az ár is kedvezőbb (19900.-). A meglévő Salomonomra leginkább hasonlító Mid Campside GTX viszont csak fekete színben volt, amin nagyon meglátszik a sár, másrészt a virító citromsárga bélése és díszcsíkjai sem tetszettek. Két méretet azért felpróbáltam, a 48-as egyértelműen túl nagy volt, a 46-os épp jónak tűnt, mégsem mertem megvenni a méretemnél fél számmal kisebb cipőt.
Lábamon a Caminót megjárt, az út során többször istenített, de most már eléggé kitaposott Salomon bakanccsal immár harmadszor tértem vissza Helly Hansenhez. Feltettem a HH Rapide Leather Mid HTXP bakancspárt a mérlegre, ami 1170 grammot jelzett ki :-). Még egyszer felhúztam a bakancsot, egy keveset sétáltam benne, majd egy rövid gyors menet után "igen"-t bólintottam a döntésemet érdeklődve váró eladónak, aki közölte, hogy a cipőre kétéves garancia van, és közben is visszahozhatom, ha bármilyen problémám lenne vele.
2014. február 28.
Meghívót kaptam egy baráti körbe, ahol több, a Caminót megjárt emberrel ismerkedtem, barátkoztam össze. A kötetlen beszélgetés után mindenki elmondta saját előzményeit, hogyan élte meg a Caminót, és hogyan alakult élete ezt követően. Elmeséltem, hogy nehezen szántam rá magam az útra, mert az előző éveben idős édesanyám elesett, eltörte a lábát és bár egy év alatt gyakorlatilag teljesen felépült, féltettem őt, mi lesz vele, ha éppen távollétemben esik újra baja. Szerencsére nem így történt, és annak ellenére, hogy elmúlt 90 éves, az utam alatt többször Skype-oltunk. 2013. novemberében együtt sétaltunk az utcán, amikor megbotlott és bár belém volt karolva, elesett, nem bírtam őt megtartani. Ezúttal a másik lábán combnyaktörést szenvedett, kezdődött minden (kórház, szanatórium, otthoni gondozás) előlről. Mivel ebből a balesetből már korántsem sikerült olyan látványosan felépülnie, még erősebbek lettek a kétségeim elindulhatok-e újból az útra.
Újdonsült barátaim egyhangúan bátorítottak: "Péter, ha menned kell, menjél, nincs mire várnod. Igazuk van, várni? - mire?! - szörnyű egy gondolat! Ekkor döntöttem el végleg, hogy idén is elmegyek, feltéve ha édesanyám és öcsém, akire a távollétem alatt rábízom anyánkról való gondoskodást beleeggyeznek. Ez számomra egy pillanatra sem volt kétséges, de a lelkisimeretem ezt kívánta.
2014. március 14.
A 66. születésnapomat gyönyörű tavaszi idő köszöntötte. Felhúztam az új túrabakancsomat és elindultam, először a budai hegyekbe az Oroszlánsziklához, majd elbuszoztam Zsámbékra, megkerestem az ottani új geoládát, végül még jutott idő kimenni a csepeli kiserdőbe is. Kb. 10 km-t mentem a bakancsban, de ez elég volt ahhoz, hogy megállapítsam: jól vizsgázott! A "bejáratás" alatt végig az volt az érzésem, hogy a cipő idomul a lábamhoz, és nem fordítva. És ez így van jól.
2014. március 19.
Találkozó édesanyammál és testvéremmel. Ritkán van alkalmunk arra, hogy így hármasban találkozzunk, így nem is az én "problémám" volt a fő napirendi pont, hanem, melyikünk mit segítsen, intézzen el anyának. Szinte csak a búcsúzáskor, egy "persze, nyugodtan menjél" -lel el lett intézve a dolog. Izgatottan, ugyanakkor megkönnyebbülten utaztam haza és még az éjjel befoglaltam a szept. 7.-i Budapest - Párizs repülőjáratot. Az, hogy végül melyik útra megyek ugyanis közben eldőlt. Pavellel, a naplóm cseh verziójának lektorával levelezve kiderült, hogy ő is szeretné megtenni az északi utat, de erre idén nem lesz lehetősége. Ugyanakkor kezdettől fogva tudtam, hogy Éva, aki jó barátom és végig lelkes követője volt az utamnak, résztvevője beszámolóimnak, mennyire örülne, ha elkísérném a francia úton. És mivel Éva kissé elkapkodva idő előtt Párizs felé foglalta le a repülőutat, idomulni kellett hozzá, hiszen részéről az egyik motiváció éppen a közös kiutazás.
Hogy aztán mennyire sikerül az úton is együtt haladni, azt nem tudom. De egyáltalán nem bánom, hogy ismét -majdnem- ugyanazt az utat fogom megjárni, mint tavaly. Azért csak majdnem, mert elmaradnak azok a kitérők, amit a Caminotól kissé félreeső érdekességek, egyes geoládák miatt tettem meg, elmaradnak (remélhetőleg) az eltévedések, a szemüveg elvesztés, stb. miatti plusz kilométerek, az alternatív útszakaszok közül választhatok mást mint legutóbb, megkereshetem azokat a geoládákat, amelyeket ilyen-olyan okból nem találtam meg, stb., stb. Arról nem is szólva, hogy más évszakban, más körülmények között fogjuk végigjárni ezt a csodálatos utat.
Az is valószínű, hogy -ha együtt maradunk- kisebb távokat fogunk megtenni, így más más helyen fogunk megszállni, korábban érek az egyes szállásokra, így több időm lesz a Camino menti közvetlen látnivalókra.
2014. június 2.
Egy hete jöttünk vissza erdélyi geotúránkról, ami az eddigiekhez (cseh, felvidéki, szlovén) hasonlóan ismét igen szép, tartalmas és sikeres volt. Másnap felkeresett az egyik csapattársam és nagy meglepetésemre -szervező munkám elismeréseként- a csoport nevében átadott egy nagyösszegű Mountex ajándékutalvány csomagot. Kellemes fejtörést okozott, hogy mire költsem el ezt a pénzt, lévén a túrabakancsot kivéve minden felszerelésemet a következő Camino-n "újrahasznosítom", a bakancsot pedig -amint fentebb részletesen leírtam- már korábban pótoltam. Még aznap délután bementem a munkahelyemhez legközelebbi Mountex boltba és több mint egy órát töltöttem ott, ezt-azt felpróbáltam, néhány eladóval jól elbeszélgettem. Végül egy féltucat ötlettel tértem haza, amelyek között voltak olyanok, amik az egész összeget egyben elvitték volna (esődzseki, túraszandál) meg olyanok, amikből több is belefért volna (poncsó, fejlámpa, túrazokni).
A sok pro és kontra után végül a széldzseki mellett döntöttem, amit meg is vettem. "The North Stratos Jacket" névre hallgat, aszfalt szürke, piros zipzárakkal, és ami a legfőbb: 25000(!) mm vízoszlop nyomását visel el. Igaz, hogy csaknem 300 g-mal nehezebb a Kilimanjaro széldzsekimnél, de mivel most részben ősszel megyek, úgy gondoltam, hogy ez lesz a legcélszerűbb választás.
Még egy másik öröm is ért ma: elkísérve feleségemet "kedvenc" cipészéhez, megmutattam neki a Camino-t megjárt Salomonomat, aminek azonkívül, hogy az orrész ablakában megjelent egy-két szálszakadás jó állapotban van, tud-e azzal valamit kezdeni. Úgy gondoltam, hogy rövidebb túrákon még egy ideig jól szolgálhat (Erdélyben is vele voltam), de amikor megemlítettem, hogy ősszel ismét megyek a Camino-ra azt mondta, hogy meg tudja javítani úgy, hogy ebben mehetek el!
2014. június 5.-7.
Két és fél hónapig nem írtam a naplóba. Anyám március végén megint elesett, a mentők kórházba vitték, ahol kiderült, hogy szerencsére "csak" agyrázkódást szenvedett és összevissza verte magát. Mivel nem tartorták bent, másnap hozzáköltöztem és egy hétig ápoltam, elláttam. Közben szinte csodával határos módon találtam a közelében egy gondozó házat, ahol befogadták. Sajnos hamarosan kiderült, hogy anyám lelkileg rosszul viseli a sok, nemcsak testileg, de szellemileg is leépült lakó látványát, ezért 5.-én hazaköltöztettem. De tudván, hogy mennyire nagyobb biztonságban éreztem őt a gondozóházban megígérte, hogy az utam alatt visszamegy. Ennek tudatában, igen jó áron (32629.- Ft) befoglaltam a bizonytalan jövő miatt ezideig nyitva hagyott hazafele út két repjegyét. Ezúttal Barcelonán keresztül volt a legolcsóbb. A bruttó 9 órai várakozási időből levonva a városba való be- és visszabuszozás, valamint a becsekkolás idejét, marad tisztán 6 óra (~18 km) városnézésre.
A Párizs - Bayonne TGV-re csak három hónappal az indulás előtt lehet jegyet elővételben venni. Ügyesek voltunk, az Ibusznál 72 Euróért rendelhető jegyet sikerült 25 Euroért megcsípni. A kora délelőtti transzakciónk után negyed órával már 36 Euró volt a legalacsonyabb ár! Most már csak a TGV-n vagy a Bayonne-i páyaudvaron kell két madarat fogni a közös taxizáshoz, mert vasárnap sajnos nem jár az a vonat, amivel még lefekvés előtt odaérnénk :-).
2014. június 14.
"Camino ivókúra IV." a Columbo Café-ban, találkozó a caminós barátokkal. Mivel Évával Santiagoban elválnak útjaink, az eredeti elképzelés szerint a Santiago-Muxía távot leutaztam volna. Közben viszont kiderült, hogy Niki, Regina, Eszter és Zoli, akik csak a Santiago-Muxía szakasz kedvéért kijönnének egy kis nosztalgiázásra, időben alkalmazkodni tudnak a várható Santiagoi befutásomhoz, és így együtt vághatnánk neki a három napra tervezett, kb. 100 km-es távnak.
2014. július 16.
Évával kiváltottuk a budapesti zarándok irodában kiváltottuk a Credential-t, fejenként rögtön kettőt, hogy az úton kedvünk szerint pecsételtethessünk, ne kelljen tartani attól, hogy a füzetke betelik. Kicsit furcsa volt, hogy az egyiket ingyen kaptuk, míg a másikat -igaz eltérő formátumút, mert az előző elgogyott- 800 forintért.
Sokat hezitálunk azon, hogyan szervezzük meg az első napunk végét, foglaljunk-e le szállásokat. Végül úgy döntöttünk, hogy semmit nem foglalunk, mivel ha nem sikerül kedvező áron letaxizni SJPP-be, akkor az is előfordulhat, hogy Bayonne-ban alszunk, és másnak a kora reggeli vonattal átmenve -jó idő esetén- azonnal el is indulunk, rossz idő esetén meg egy napot halasztunk.
2014. július 23.
Szent Jakab napi ünnepség a Padrón tapas bárban. Kis adagok jó drágán, de a társaság miatt megérte. Konkretizálódott, hogy okt. 8.-án találkozok a Santiago-ból induló kis csapattal, de augusztus végén még egyszer találkozunk, mert szeptemberben szétszéledünk: Krisztián 4.-én indul kétheti hospitalero szolgálatra Hospital de Orbigo-ba, én 7.-én Saint Jeanbe és Rózsa 18.-án vissza Muxía-ba, folytatni hospitaleraságát.
2014. augusztus 4.-6.
A http://www.beilari.info/en/node/191 weboldalon feladott Carpool (telekocsi) hirdetésemre jelentkezett két holland manus, hogy megosztoznának velünk a Bayonne-SJPP taxin, úgyhogy ezzel meg van oldva a vasárnaponként nem közlekedő 18 órás vonat takarékos helyettesítése. Ráadásul ugyanazon a vonaton utaznak, mint mi, ugyan csak Bordeaux-tól, de akkor is több mint másfél óra időnk van arra, hogy már a vonaton megtaláljuk egymást.
Most, hogy már szinte biztos, hogy egy napon belül az indulási ponton leszünk, elkezdtem szállást keresni. Hamarosan kiderült, hogy ezzel el vagyok késve, a legtöbb szállás már betelt. (Visszanézve: tavaly csaknem két hónappal korábban foglaltam, és akkor is épphogy időben). Most viszont -több sikertelen próbálkozás után- végső kétségbeesésemben egyszerre két helyre is elküldtem a szállásigénylő levelemet, mire -mit tesz Isten- mindkét helyről kedvező visszaigazolás jött, úgyhogy a később beérkező ajánlatot szabadkozva visszamondtam.
2014. augusztus 13.
Hévízen nyaralva, egy reggeli busszal elutaztam Tapolcára, ahonnan az OKT Tapolca-Keszthely-Hévíz szakaszra indultam visszafelé. Lesenceistvándig, az első 8 km még viszonylag kellemes időben telt el, ámbár már akkor is érezhető volt, hogy meleg, fülledt idő várható. Vállus felé már nemcsak a hőmérséklet, de az út is jócskán emelkedett, amire Vállus előtt párszáz méterrel alaposan rátettem azzal, hogy út híján a bozóton keresztül kapaszkodtam fel a vállusi kilátóhoz. Az onnan levezető út viszont jócskán a völgyben fekvő Vállus után ért ki az országútra, úgyhogy innen visszabandukoltam a faluba a pecsétért. Ekkorra már a nálam lévő 2 liter folyadék elfogyott, szerencsére a templom mellett találtam egy működő nyomókutat. Bevizeztem a sapkámat és visszafordultam felfelé, ki a faluból. Rövidesen jobbra kellett letérnem, az út rövidesen bozóttal lezárva végetért, ami mögött vagy 10 m-rel lejjebb csak egy patakmeder volt látható. Nagynehezen sikerült oda lejutni, egy ideig ide-oda bolyongtam a mederben, keresve egy kijutási pontot. Egy meredek homokfalon kikapaszkodva végül rátaláltam egy ösvényre (jelek sehol), de a GPS szerint újra rajta voltam a túra útvonalán. Hosszasan és egyre lassabban bandukoltam, a kilátóhoz való felkapaszkodástól és ez utóbbi bolyongástól annyira elfáradtam, hogy Gyenesdiásig még háromszor eltévedtem, további kilométereket téve rá a hivatalosan 34,2 km-es szakaszra, úgyhogy Hévízre érve a "séta" végül 37 km-re kerekedett ki.
2014. augusztus 18.
Egy hajnali busszal Sümegre utaztam, és a Sümeg-Sarvaly-Zalaszántó-Rezi-Gyöngyösi Csárda-Hévíz szakaszt tettem meg. A múltheti túránál 1 km-rel hosszabb, a szebb útvonal és jobb infrastrutúra miatt mégis jóval kellemesebb. Reggeli Sarvalyon, egy korsó sör Zalaszántón, halászlé és még egy korsó sör a Gyöngyösi Csárdában - kissé javult a véleményem az OKT-ről, habár a számomra néha logikátlanul elhelyezett, "rejtőzködő" - rosszul látható jelzések miatt most is többször eltévedtem, így végül 38 km-re adódott az út.
2014. augusztus 24.
Elérkezett az indulás előtti 15. nap, a beszállókártya nyomtatásának kezdő időpontja. Rutinosan rámegyek a ryanair.com oldalra, megadom a foglalási kódomat, mire a rendszer "ismeretlen adat" üzenettel válaszol. Hm, talán mégsem lehet még foglalni? De attól még tudhatnának arról, hogy hónapokkal ezelőtt már foglaltam és fizettem.
Aztán észreveszem a megjegyzést: "Amennyiben egy harmadik félen keresztül foglalt, biztonsági okokból forduljon hozzájuk." Elővéve a foglaláskor kinyomtatott weboldalt látom, hogy rejtélyes oknál fogva ezt a foglalást kivételesen a Bravofly oldalán történt. Nosza gyerünk a Bravofly.hu-ra, de ott bizony csak foglalni lehet, beszállókártya nyomtatása, vagy ehhez vezető menüpontnak nyoma sincs. Kezdek ideges lenni, újra elolvasva a kinyomattott weboldalukat látom, hogy a foglaláskor állítólag küldtek egy e-mailt is. Felderítve a foglalás napját, a többszáz időközben küldött mail között valóban megtalálom, benne egy "kattintson ide" linket. "Oda" kattintva valóban feljön egy reménykeltő, "Utasfelvétel" című oldal. Na jó, vetessük fel magunkat, de aztán már látni szeretném a beszállókártya nyomtatása opciót. De már itt, az Utasfelvétel oldalon elakadok: két rádiógombot kínál: a pénzért választható ülés gombja aktív, míg az általam választani kívánt véletlenszerű ülés választási lehetősége kiszürkítve, alatta egy "Nem lehetséges. 2014.08.31." felirat. Most mi van? Egy apró, ugyancsak szürke(!) kérdőjelre kattintva megtudom, hogy ez a hét a fapados járaton +1700-3500 forintért urizáló rétegnek szól, a többieknek pedig már csak 7 nap marad az utasfelvételre. Hogy aztán majd hogyan folytatódik ez a szivatás, aminek a lényege, hogy a reptérre kinyomtatott beszállókártya nélkül érkező utasok 70(!) Eurót fizessenek, azt majd augusztus utolsó napján tudom meg.
2014. augusztus 31.
Caminos búcsútalálkozó Krisztiánnál, Rózsa remek, magyarosan "felturbózott" tortillát készített, Zsiga saját készítésű, finom franciasalátát és minőségi zserbót hozott, én féltucat búzasört és mindenki egy-egy üveg bort. A santiagoi találkozást időpontját már korábban kitűztük, az onnan velem továbbmenő csapat öt főre bővült: Regina, Eszter, Zsiga, Zoli és Péter jön, sajnos Nikinek, az ötlet kiagyalójának végül nem jött össze :-(.
Némi izgalmak után sikerült kinyomtatni a beszállókártyát. Amire oda kell figyelni, hogy a Bravofly a foglalás visszaigazolásakor küldött e-mailben értesíti az ügyfelet, hogy részére egy új, ...@join-me.com alakú címet kreált, és -a foglalási kódon kívül- erre kell a Ryanairnél hivatkozni, nem pedig a sajár e-mail címre, amit az ember a foglaláskor adott meg.
(indulásig folyamatosan bővül)
UtitervekA túra ideje: 2014. szept.7. - okt.20.
"A" terv (31 nap Santiago-ig és autóval Muxía-ig):
00. nap: Budapest-Párizs (repülő) - Bayonne (TGV) - SJPP (taxi)
01. nap: SJPP - Roncesvalles (26 km)
02. nap: Roncesvalles - Zubiri (22 km)
03. nap: Zubiri - Cizur Menor (26,5 km)
04. nap: Cizur Menor -Cirauquí (26,8 km)
05. nap: Cirauquí - Villamayor de Monjardín (23,7 km)
06. nap: Villamayor de Monjardín - Viana (30,1 km)
07. nap: Viana - Navarete (22,7 km)
08. nap: Navarete - Azofra (23,1 km)
09. nap: Azofra - Granón (22,4 km)
10. nap: Granón - Tosantos (20,5 km)
11. nap: Tosantos - Atapuerca (24 km)
12. nap: Atapuerca - Tardajos (30,5 km)
13. nap: Tardajos - San Antón (26,3 km)
14. nap: San Antón - Boadilla del Camino (19,6 km)
15. nap: Boadilla del Camino - Carrión de los Condes (26,5 km)
16. nap: Carrión de los Condes - Terradillos de los Temprarios (26, 5 km)
17. nap: Terradillios de los Templarios - Calzadilla de los Hermanilos (26,9 km)
18. nap: Calzadilla de los Hermanilos - Mansilla de los Mulas (24,5 km)
19. nap: Mansilla de las Mulas - León busszal, - Villar de Mazarife (22,2 km)
20. nap: Villar de Mazarife - Santibanez de Valdesiglesias (19,6 km)
21. nap: Santibanez de Valdesiglesias - El Ganso (25,9 km)
22. nap: El Ganso - El Acebo (24,1 km)
23. nap: El Acebo - Camponaraya (26,5 km)
24. nap: Camponaraya - Ruitelán (28,2 km)
25. nap: Ruitelán - Biduedo (23,9 km)
26. nap: Biduedo - Sarría (24,6 km)
27. nap: Sarría - Portomarín (22,4 km)
28. nap: Portomarín - Palas del Rei (24,8 km)
29. nap: Palas del Rei - Ribadiso (25,8 km)
30. nap: Ribadizo - O Pedrouzo (22,1 km)
31. nap: O Pedrouzo - Santiago de Compostela (20,1 km)
32. nap: Santiago de Compostela - Muxía (autóval)
33. nap: Muxía
34. nap: Muxía
35. nap: Muxía
36. nap: Muxía
37. nap: Muxía
38. nap: Muxía
39. nap: Muxía
40. nap: Muxía
41. nap: Muxía
42. nap: Muxía - Santiago de Compostela (busz)
43. nap: Santiago de Compostela - Barcelona - Budapest
"B" terv (30 nap Santiago-ig és gyalog Muxía-ig):
00. nap: Budapest-Párizs (repülő) - Bayonne (TGV) - SJPP (taxi)
01. nap: SJPP - Roncesvalles (26 km)
02. nap: Roncesvalles - Larasoana (27 km)
03. nap: Larasoana - Zariquiegui (27,1 km)
04. nap: Zariquiegui - Lorca (26,3 km)
05. nap: Lorca - Los Arcos (30,8 km)
06. nap: Los Arcos - Logrono (28,6 km)
07. nap: Logrono - Najera (30,1 km)
08. nap: Najera - Granón (28,2 km)
09. nap: Granón - Tosantos (20,5 km)
10. nap: Tosantos - Atapuerca (27,6 km)
11. nap: Atapuerca - Tardajos (30,5 km)
12. nap: Tardajos - San Antón (26,3 km)
13. nap: San Antón - Boadilla del Camino (19,6 km)
14. nap: Boadilla del Camino - Carrión de los Condes (26,5 km)
15. nap: Carrión de los Condes - Terradillos de los Temprarios (26, 5 km)
16. nap: Terradillos de los Templarios - Calzadilla de los Hermanilos (26,9 km)
17. nap: Calzadilla de los Hermanilos - Mansilla de los Mulas (24,5 km)
18. nap: Mansilla de las Mulas - León busszal, - Villar de Mazarife (22,2 km)
19. nap: Villar de Mazarife - Santibanez de Valdesiglesias (19,6 km)
20. nap: Santibanez de Valdesiglesias - El Ganso (25,9 km)
21. nap: El Ganso - El Acebo (24,1 km)
22. nap: El Acebo - Camponaraya (26,5 km)
23. nap: Camponaraya - Ruitelán (28,2 km)
24. nap: Ruitelán - Biduedo (23,9 km)
25. nap: Biduedo - Sarría (24,6 km)
26. nap: Sarría - Portomarín (22,4 km)
27. nap: Portomarín - Palas del Rei (24,8 km)
28. nap: Palas del Rei - Ribadiso (25,8 km)
29. nap: Ribadizo - O Pedrouzo (22,1 km)
30. nap: O Pedrouzo - Santiago de Compostela (20,1 km)
31. nap: Santiago de Compostela - Negreira
32. nap: Negreira - Dumbría
33. nap: Dumbría - Muxía
34. nap: Muxía
35. nap: Muxía
36. nap: Muxía
37. nap: Muxía
38. nap: Muxía
39. nap: Muxía
40. nap: Muxía
41. nap: Muxía
42. nap: Muxía - Santiago de Compostela (busz)
43. nap: Santiago de Compostela - Barcelona - Budapest
A csomag tartalma:Az alábbi lista nem tartalmazza az ivóvizet és az élelmiszereket, ezekkel együtt 11-12 kg körüli lesz az össztömeg, amiből mintegy 8-9 kg a hátizsák tömege, a többi a rajtam lévő ruházat és felszerelés. A tapasztalatom szerint ez a tömeg az út alatt -elsősorban a pillanatnyi élelmiszer készlet nagyságától függően- ingadozik.
I. A hátizsák és tartalma II. Rajtam, kezemben, zsebeimben
Hátizsák 1180 g Alsónadrág 50 g
Esővédő huzat 120 g Rövidujjú ing 155 g
Hálózsák 840 g Lecipzározható nadrág 265 g
Váltócipő 595 g Esődzseki 560 g
Tiszta ruha zacskója 15 g Túrabotok 600 g
Szennyes zacskója 15 g Zsebkendő 15 g
Fürdőnadrág 60 g Baseball sapka 65 g
Alsónadrág 50 g Fésűskagyló 50 g
Rövidujjú póló 160 g Túracipő + zokni 1050 g
Hosszúujjú ing 170 g Lecipzározható nadrág 260 g
Zsebkendő, WC papír 25 g 1 zacskó szőlőcukor 80 g
3 pár zokni 160 g Okostelefon 215 g
Strandpapucs 160 g Telefontöltő+fülhallgató 70 g
Pipere táska 32 g Övtáska 110 g
Fogkefe, fogkrém 85 g Kisebb Euró,apró, Erste 40 g
Szappan 115 g Nagyobb Euró, sz.ig. 30 g
Körömcsiptető 20 g Repjegy, biztosítás 50 g
2 eldobható borotva 20 g EU kátya, Credential 20 g
Borotvahab 74 g 2 golyóstoll + pótbetét 15 g
2 pár füldugó 10 g A5-ös kockás füzet fele 35 g
Mikroszálas törülköző 140 g Karóra 40 g
Fejlámpa 115 g Nagy kék utazási szűtyő 40 g
3-as hálózati elosztó 30 g 5 szelet műzli 100 g
2 vizespalack (2 x 1 l) 70 g
2 műanyag pohár 60 g
5 szelet műzli 100 g
1 zacskó szőlőcukor 80 g
Filteres tea, cukor 100 g
Bögrés leves 120 g
Merülő forraló 85 g
Rennie, Algoflex, szén 90 g
Mosószer 135 g
Sebtapasz, tű,cérna,jód 55 g
Hischtalg krém 114 g
Naptej 150 g
Mosószer 134 g
Törlőkendő 20 g
Tisztasági zacskó 20 g
3 ampulla MAGNE B6 55 g
Svájci bicska + spork 75 g
8 ruhacsipesz 60 g
Napszemüveg 65 g
2 olvasószemüveg + tok 100 g
Polár felső 375 g
Össztömeg 7025 g 3615 g
A figyelmes olvasónak feltűnhet, hogy viszonylag szerény az eső elleni védelmet biztosító ruházat. E tekintetben elolvastam jópár hozzászólást egy fórumon ahol egy jövendő tanácstalan zarándok kikérte a véleményét az utat már megjárt "bölcsek"-től. A vége az lett, hogy szegényt jól összezavarták, mivel a ponchó- az anorák- és esővédő huzat- az esőnadrág- illetve a kamásli pártiak homlok egyenest ellenkező tanácsokat adtak.
Korábban egy másik fórumban valaki feltette a "Mi volt a legnagyobb hiba, amit az utad során elkövettél?" kérdést. A válasz szinte egyhangú volt: "overpacking" (túl sokat vittem nagyon nehéz volt a hátizsákom). Visszatérve az eső felszerelésre: emiatt nekem az a tanács volt szimpatikus, amely szerint a hátizsákon legyen esővédő, rajtad meg egy vízálló dzseki és egy gyorsan száradó lecipzározható nadrág. Ha a nadrág alja sáros lesz, és az ember nem biztos abban, hogy a nadrág másnapra megszáradna, elég a szárát kimosni.
UtiköltségAz utiköltség -azon túlmenően, hogy hány napra tervezi az ember az utat- nagyrészt az oda- és visszautazás költségétől az igénybe vett szállások díjától és az étkezés módjától függ.
Az oda-vissza útra nagyjából 80-100 ezer forintot kell kalkulálni, a napi szállás és étkezési költségekre pedig 20-30 Eurót. Egy 40-napos út így hozzávetőleg 350-450 ezer forintból jön ki.
Útközbeni geoládákA tavalyi úton a tervbe vett geoládák egy részét azért nem találtam meg, mert nem voltak letöltve hozzá az olykor nélkülözhetetlen segítő szövegek, illetve némely esetben fényképek. Ezúttal e tekintetben jobban felkészültem, de az, hogy az alábbi geoládák közül melyeket fogom megkeresni, azt minden bizonnyal a pillanatnyi helyzet (rendelkezésre álló idő, időjárás, fizikai kondíció, kedv, stb.) fogja eldönteni.
La citadelle,
Les remparts,
La porte d'Espagne,
Croix-Thibaut,
Roldan,
Alto de Merkiritz,
Zubiri, Historia del Camino en Navarra,
Larasoana, Historia del Camino en Navarra,
Paseo fluvial de la Comarca. Puente de Iturgaiz,
Camino,
Paseo fluvial de la Comarca. Trinidad de Arre,
TESOROS DE VILLAVA 3. El< tesoro del papel/a>,
TESOROS DE VILLAVA 1.: El tesoro que esconde pistas ,
TESOROS DE VILLAVA 2. El Molino de San Andrés,
Burlada - Parque de Uranga,
Paseo fluvial del Arga. Camino de Santiago.,
Paseo fluvial del Arga. Puente de la Madgalena.,
Muro,
Monumeto al Encierro. Esculturas de Pamplona I,
Monumento a los Fueros. Esculturas de Pamplona III,
Cruz. Esculturas de Pamplona XIV,
Tolerancia. Esculturas de Pamplona XII,
Caballo Blanco Redín,
Puerta del Norte,
CIUDADELA DE PAMPLONA,
SANTA MARIA DE EUNATE,
CASTILLO DE MONJARDÍN,
Cubo del Revellin,
Iglesia de Santiago El Real,
El Hierro de Sagasta,
Iglesia de Santa Maria de Palacio,
Iglesia de San Bartolomé,
Mirando al futuro,
Vuelta a La Grajera 4,
Vuelta de La Grajera 5
MADE IN SPAIN - CRUCE N-232 y N-120 P.K.436,
Puente de los soldados,
Santa María Real de Nájera,
Puerta de los Judios - La Muralla de la Ciudad,
Puerta de San Martín - LA MURALLA DE LA CIUDAD,
Tosantos - Ermita de la Nuestra Senora de la Peňa,
LAS MIL CRUCES,
Universidad de Burgos,
APARICIONES - LECHERA,
APARICIONES - MIRANDO AL RIO,
APARICIONES - DULZAINEROS,
LA CASA DEL CID,
Ultreia,
La Casa del Cordón,
La Quinta,
C. Castilla 57.: Charca de Boadilla,
C. Castilla 58.: Pozo de Acequía,
C. Castilla 59.: KM 55 del Canal,
C. Castilla 60.: Camino de Santiago,
C. Castilla 62.: Molino de Frómista,
Frómista (Palencia) con el MEGA 2013 LA PINEDA,
Homenaje al Wall Street?,
BUEN CAMINO,
Leyenda del Puente de Villarente,
Buen Camino "Meet&Greet",
El Palacio de los Condes de Luna,
Jardínes de León - Parque de los Reyes,
Jardínes de León - Parque de Queveda,
Plaza del Grano,
Casa Botines - Plaza de San Marcelo,
Rincónes de León - Los Cubos,
Rincónes de León - La estación de Matallana,
Parque de San Francisco,
Parque del Chantre,
Río Bernesca,
Santuario Virgen del Camino,
Eliot,
El laberinto de Maiz,
Catedral de Astorga,
Bienvenidos Peregrinos,
Castillo de los templarios,
Aňorado río Cúa,
Peregrinos (Villafranca del Bierzo),
Puerta a ningún lugar,
Puerta del Perdón,
Por ahí se van los peregrinos,
PISADAS POR EL BIERZO - CASTILLO,
Erase una vez un Marqués...,
G.C.L.002 O CEBREIRO,
Puente de los peregrinos - Molinaseca,
Pousada 6- The KnyCorporation´s way,
Piedre a piedra - Portomarín,
Groenhof´s Camino #1,
Groenhof´s Camino #2,
Groenhof´s Camino #3,
Groenhof´s Camino #5,
Groenhof´s Camino #10,
Groenhof´s Camino #16,
Camino da Curtiduría,
Rosalia de Castro-Melide,
PRAIA FLUVIAL FURELOS-MELIDE,
BOSQUE DE LOS PEREGRINOS-MELIDE,
Puente Medieval de Furelos-MELIDE,
Descanso del Peregrino-Cerceda,
Descanso del peregrino-Santa Irene,
A sombra da Quintana de Moros,
As dúas en punto,
Sarela 02. Os muíños do Sarela.,
Sarela 08. Ponte do Asén.,
Sarela 09. Lavadoiros de Santa Isabel.,
Sarela 10. Un río troiteiro,
Sarela 11. Ameneiro.,
Sarela 12. Organización horizontal do bosque.,
Sarela 13. As ferramentas dos peleteiros.,
Sarela 14. Leiras e hortas.,
Sarela 15. Outras árbores da ribeira.,
Sarela 16. Curtidoiro da Pontepedriña.,
Sarela 17. Loureiro.,
Sarela 18. Muíños de auga.,
Sarela 19. Merlo rieiro.,
Grândola, Vila Morena.,
Música en Compostela,
Ponte Maceira.
|