Parkolóhely figyelő rendszer
A parkolás a modern nagy városok közlekedésének egyik legkomolyabb kihívása, amely probléma a korszerű IKT eszközökkel megfelelő módon támogatható. Felmérések szerint a nagyvárosok forgalmi terhelésének 30%-át adják azok az autósok, akik tulajdonképpen annak érdekében közlekednek, hogy meg tudjanak állni. A feladat tehát az, hogy rendelkezzünk információval egy adott terület köztéri parkolóhelyeinek állapotáról és ezt az állapot információt el tudjuk juttatni a parkolóhelyet kereső személyek számára. Ez a viszonylag egyszerű feladat megvalósítása ugyanakkor jelentős műszaki és üzleti kihívást jelent. A hallgató feladata egy közterületi parkolóhely-figyelő rendszer fejlesztésében való részvétel, amely alkalmas a járda mellett kialakított parkolóhelyek foglaltsági állapotának detektálására. A rendszer hardveres érzékelő moduljai gépjárművek detektálására alkalmas, szenzorral rendelkező mérőegységeket tartalmaznak.
A parkolóhelyek jobb kihasználása, illetve a szabad parkolóhelyek könnyebb megtalálása érdekében elterjedőben vannak az olyan parkolóhely-figyelő rendszerek, amelyek az egyes parkolóhelyekhez tartozó, gépjármű detektálására alkalmas szenzorokat tartalmaznak. A rendszer a szenzorok által szolgáltatott jel alapján az adott parkolóhelyet szabadnak vagy foglaltnak jelzi a felhasználók (vagyis a parkolóhelyet kereső gépjárművezetők) felé.
A szenzorok elhelyezésének két legelterjedtebb módja szerint azokat az egyes parkolóhelyek fölé szerelik (tipikusan teremgarázsban elhelyezett ultrahangos szenzorok esetén), vagy a parkolóhely alá építik be, az útburkolatba vagy a padlóba. A parkolóhelyfigyelés harmadik lehetősége egyfajta közösségi megoldás. Ekkor a parkolóhelyek állapot figyelését a közlekedő autókon elhelyezett szenzorok végzik, amelyek adatainak összesítésével következtethetünk az egyes parkolóhelyek állapotáról. Ilyen megoldás prototípusát mutatatta be például a BMW Dinamikus Parkolóhely-figyelő (Dynamic Parking Prediction) néven az intelligens járműszolgáltatások egyik legnagyobb nemzetközi vásárán, a TU-Automotive Detroit expón. Az önálló laboratórium keretein belül tanulmányozni kell a különböző foglaltségérzékelő szenzorokat, azok elhelyezési lehetőségeit, valamint az energiaellátást és a rendszer elemei közötti kommunikációt is.