ENGLISH / MAGYAR
Kövess
minket
Hallgatóink írják, készítik

Ezen az oldalon hallgatóink írásai és más tartalmai, például videói jelennek meg. Ha a látogató úgy érzi, neki is lenne idevaló anyaga, esetleg rövidebb posztban hozzászólna valamelyik itt olvasott íráshoz vagy kommentálna videót, bátorítjuk, hogy keresse meg az oldal jelenlegi szerkesztőjét, Szabó Csaba Attilát a szabo@hit.bme.hu e-mail-címen.

 A tartalom a képre kattintva érhető el.

 Biztonság a gépi tanulásban

 

"Biztonság a gépi tanulásban" - Remeli Mina interjúja a tárgy előadóival

"Idén, 2021 tavaszán indult először a Biztonság a gépi tanulásban című tárgy, amit jómagam is felvettem. Számomra nagyon izgalmas témát ölel fel, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Olyan tárgynak tartom ami kifejezetten aktuális kutatási témáról szól, és szerintem minél több ilyet kéne itt a BME-n oktatni! Kedvcsinálónak készítettem ezt az interjút olyan emberek számára, akiket érdekelne a téma de még esetleg nem hallottak a tárgyról. Az interjúalanyok a tárgy előadói: Ács Gergely és Lestyán Szilvia."

 page/98/Picture_1.jpg

 

"2019 tavaszán Erasmus + ösztöndíjjal egy félévre Leuvenbe költözhettem, hogy ott, külföldön is szerencsét próbálva a híres KU Leuven egyetem padjaiban új szemléletmódokat sajátíthassak el. 

Az ötlet egy kollégiumi szobatársakkal folytatott beszélgetés során merült fel, amikoris elhatároztuk, hogy ahogyan a mesében a legkisebb királyfi, mi is szerencsét próbálunk külföldön.

Ekkor még nem is sejtettük, hogy mennyi tapasztalattal és izgalommal gazdagodhatunk a családunk hatókörétől távol, külföldön."

- Páncsics Zsombor beszámolója

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

A következőkben a mérnökinformatikus szak "Multimédia technológiák és rendszerek laboratórium" c. tárgya keretében 2020-ban készített médiakreálási feladatokból mutatunk be válogatást.

A videók a képre kattintva érhetők el.

 

Image 

Egy nap a tavaszi távoktatás idején

Kovács Levente videójában azt mutatja be, hogy a távoktatás idején nem kevés kihívással kellett szembenéznie annak, aki igyekezett (volna) minél több tudást elsajátítani…

Image 

Balkáni nyaralás 

A COVID-korlátozások között (talán már a végefelé?) kis kikapcsolódás belenézni Kármán Krisztina tengerparti aktív nyaraláson készült videójába, szép vízalatti felvételeket láthatunk  benne.

 
 Image  

Home-made kínai ebéd 

A COVID alatt különösen fontos a helyes táplálkozás, és sokan álltak rá az otthoni kajakészítésre. Egy könnyen elkészíthető, de minden bizonnyal finom kínai ételhez ad segítséget Várszegi Júlia videós receptje.

 Image  

Egy átlagos nap húszhúszban

Ferenczy Bálint és Koltai Beatrix egy egyáltalán nem átlagosan induló és még különösebben folytatódó napról számol be.

 Image  

Síoktatás életre kelt fényképekkel

A 2021-es síszezon kimaradt, de a következőre már most érdemes felkészülni, és megnézni Majoros Gábor Pál a kezdők és középhaladók számára egyaránt hasznos videós tanácsait. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt pedig a 2021-ben készült feladatokból láthatnak válogatást.

 page/98/Ezra.png

Not The Same (Smoothboi Ezra cover)

Az alkotó magáról: “"A zenélés és a videózás a hobbim, a YouTube-csatornámon hasonló tartalmak érhetőek el, ez a videó kifejezetten a Médiakreálás laborfeladatra készült". Ítélje meg ki-ki, olyan jó-e a cover (vagy akár jobb?), mint az eredeti, a videoprodukció mindenesetre professzionális.

Image 

Kiskőrös bemutatása

Kiskőrösről illik tudni, hogy nagy költőnk szülővárosa, ezen túl azonban nem tartozik a jelentős turisztikai célpontjaink közé. Ennek a videónak a megtekintése után azonban remélhetőleg többünknek kedve támad meglátogatni ezt a kedves és a videó tanúsága szerint sok érdekes látnivalót nyújtó várost.

Image 

Space

Téli tájak: végtelen mezők madártávlatból, havas dombok, néptelen országút, a mező közepén magányosan álló autó – a szép jeleneteket végignézve érthető a címadás…

Image 

Backstage

Valószínűleg kevesen vagyunk, akiknek már lehetősége volt egy színpadi produkciót a színfalak mögül, szakszóval “takarásból” megnézni. A videó ebből a különös nézőpontból mutat be egy érdekes táncprodukciót.

Image 

Környezetszennyezés

Közhely, hogy nem becsüljük meg a környezetünket, városban, de még erdőben is lépten-nyomon eldobott hulladékra bukkanunk. Elszomorító végignézni mindazt, amit a videó mutat, de fontos, hogy felhívja a figyelmünket erre a sajnos mindennapos jelenségre.  

Image 

Budapesti hidak

A külföldiek számára Budapest nevének hallatán leginkább a Lánchíd képe ötlik fel. Budapest szépsége, egyedisége sokban köszönhető a Dunán átívelő hidaknak. Azt hihetnénk, már mindent elmondtak képekben hídjainkról, de talán mégsem: ebben a videóban néhány érdekes nézópontból láthatjuk kedvenceinket.

 


 

Biztonság a gépi tanulásban - Remeli Mina interjúja a tárgy előadóival. 

Idén, 2021 tavaszán indult először a Biztonság a gépi tanulásban című tárgy, amit jómagam is felvettem. Számomra nagyon izgalmas témát ölel fel, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Olyan tárgynak tartom ami kifejezetten aktuális kutatási témáról szól, és szerintem minél több ilyet kéne itt a BME-n oktatni! Kedvcsinálónak készítettem ezt az interjút olyan emberek számára, akiket érdekelne a téma de még esetleg nem hallottak a tárgyról. Az interjúalanyok a tárgy előadói: Ács Gergely és Lestyán Szilvia.

Image   Image

  1. Ha már biztonság… tulajdonképpen hogy lehet egy modellt meghackelni?

Sokféleképpen, attól függően, hogy mit is akarunk pontosan elérni. Például, egy támadó célja lehet, hogy a modell rossz eredményeket adjon vissza, vagy ki akarja deríteni, hogy milyen adatokon tanították, esetleg el akarja lopni a modellt magát. A “Biztonság a gépi tanulásban” órákon mi főleg a legelső esettel foglalkozunk, azaz a támadó célja, hogy rossz kimenete legyen a modellnek, és mindezt úgy éri el, hogy az bemenetet egy nagyon speciális módon, emberi szem számára észrevehetetlen mértékben megváltoztatja, és a neurális hálónk máris cicát lát a traktor helyett a képen.

Image

 

2. Jó, rendben, de a kutya képfelismerő algoritmusomat ki akarná feltörni (a macskákon kívül)? Vannak biztonságkritikus modellek?

Az egyik legkézenfekvőbb példa lehet az arcfelismerő rendszerek esete. Kutatások bizonyítják, hogy speciálisan nyomtatott szemüvegek vagy pólók alkalmazásával akár egy kitüntetett személynek is “kiadhatjuk” magunkat, így kijátszva a rendszert illetéktelenek bejuthatnak kritikus területekre (akár katonai vagy ipari). Viszont érdemes megemlíteni az önvezető autókat is. Ebben az esetben, ha a támadó például egy STOP tábla helyett elhiteti az autóval, hogy neki van elsőbbsége (ami néhány matricával meg is oldható), akkor máris emberéletek foroghatnak kockán.

3. Érdemes még a témával foglalkozni, vagy létezik már “tökéletes” védekezési módszer?

Sajnos egyelőre csak tökéletes támadások vannak, a védekezési technikák néhány lépéssel le vannak maradva a támadókhoz képest. Ami nem azért van, mert nem dolgozik rajta senki, hanem mert kiderült, hogy ez egy sokkal nehezebb probléma. Most úgy tűnik, hogy egy tökéletes védekezés megalkotásához meg kéne értenünk, hogy pontosan mi is zajlik egy neurális hálóban, mi alapján hozza a döntéseit, mit “lát” egy képen másképp, mint egy ember, és mindezt nagyon magas (több ezer) dimenziós bemenet esetén, ami csak tovább bonyolítja a problémát.

4. Láttok arra esélyt hogy 10-20 év múlva Btk-ba bűncselekményként kerül be a modellekkel való visszaélés? (Mint most a hackelés.)

Amerikában már megindult néhány folyamat, amit főleg az önvezető autók megjelenése okozott. Ilyen például a felelősségre vonhatóság kérdése, azaz baleset esetén kit lehet felelősségre vonni, a gépjármű tulajdonosát, a gyártót, a modellt, vagy esetleg a programozót? Sőt kutatások folynak abban a témában is, hogy hogyan lehet bebizonyítani (matematikai módszerekkel), hogy a modell lopott-e vagy sem. De ezek mind csak az első lépések egy még nagyon hosszú úton.

5. Milyen jellegűek az órák? 

A tárgyat szeminárium jelleggel oktatjuk, tehát az órák többségében hallgatók adnak elő előre válogatott cikkekről. Tartunk bevezetést/felzárkóztatást a félév elején, viszont ez egy “gyorstalpaló”, nem ad mély tudást a gépi tanulásról általánosan. A tárgy célja kettős. Egyrészt gyakoroljátok az előadást, másrészt elmélyüljetek a témában. Az egyetemen nem nagyon tanítják, hogyan tartsunk előadást, de diplománál/szakdolgozatnál mégis “elvárják”.

6. Mik az előnyei a szeminárium jellegű óráknak?

Azért cikkeket adunk feldolgozásra, mert többségük lényegesen jobban meg van írva mint sok más tankönyv. A cikkek többsége egy igényes mérnöki munka, ami lehetőleg mintaként szolgál egy diplomához, vagy szakdolgozathoz; hogyan kell egy problémát motiválni, leírni, megoldani, és a megoldást kiértékelni. Többek között ezek tesznek egy munkát “mérnökivé”.

7. Biztos nem olyan egyszerű egy cikkről előadni, hiszen nagy kutatói munkát foglal össze tömören, sok benne a bizonyítás, na meg a formulák... Mik a legnagyobb nehézségek amivel egy előadónak szembe kell néznie? Hogyan kell ezeket áthidalni?

A legtöbb előadónál a probléma két dologból ered. (1) Nem értik meg eléggé a cikket, (2) nem jó a hozzáállásuk az előadáshoz.

(1) Megértés: A megértés egy magasabb szintje, amikor úgy tudtok magyarázni, hogy azt valaki megértse, és ezeknek az előadásoknak valamint az előadások utáni kérdéseknek pont ez a célja (nem pedig a számonkérés). Nem cél hogy minden részletet megértsetek, de az elvárás, hogy a cikk lényegét át tudjátok adni másoknak. Továbbá ha úgy érzitek hogy elakadtatok, mi nagyon örülünk a kérdéseknek, hiszen mindenki érdeke hogy érthető előadásokat halljunk.

(2) Hozzáállás: Ezeknek az előadásoknak a célja nem egy “felelet vagy vizsga”, ahol beszámoltok arról, hogy mit olvastatok, hanem, hogy az előadó maga és a hallgatóság is megértse a cikket (legalább a motivációt meg a problémát, valamint a megoldás ötletét). Matek nélkül is lehet annyit mondani, hogy hasznos és új legyen az előadás bárkinek. Minden matek és formalizmus (modell) mögött van egy cél/intuíció, és elsősorban azt kellene megérteni illetve elmondani az előadás során, nem pedig a képleteket és a levezetéseket.

8. Milyen ismereteket fog átadni a tárgy?

A tárgy főleg azt a témát járja körül, hogy milyen módszerekkel tudunk szándékosan olyan bemenetet készíteni, amire a modell rossz kimenetet ad. Az órán megismerkedünk több támadási és védekezési módszerrel, gyakorlati példákkal és elméleti magyarázatokkal is. Vannak könnyebb cikkek és nehezebbek is. A nehezekben általában sok a matek, vagy ha nem is sok, de mindenképpen újszerű. Természetesen nem kell megtanulni, sőt még megérteni sem a bizonyításokat az egyes matekos részekhez, a mondanivalóját, a lényegét kell megérteni és átadni a többieknek. Mindezekben mi, az oktatók természetesen segítséget nyújtunk, lehet kérdezni. Hülyeséget is :) 

9. Miért érdemes felvenni a tárgyat?

Mert szuper érdekes a téma! És annál inkább aktuális is. Ez a tématerület még nincs 10 éves, még csak most kezd kibontakozni a piacon eziránt a kereslet, akit érdekel a téma az elsők között kezdhet ezzel foglalkozni, olyan tudásra tehet szert, ami nagyon keveseknek van egyelőre a birtokában. És nem utolsó sorban, ha már egyszer AI, akkor nem ártana tudni, hogy hogyan is fogják átvenni az uralmat a Földön :)

10. És természetesen a kihagyhatatlan kérdés: mik a követelmények?

Szorgalmi időszakban:

  • 1-2 cikk előadása nehézségtől és terjedelemtől függően
  • minimum 80%-os jelenlét az órákon

Remeli Mina

page/98/Mina.jpg 

 


 

Páncsics Zsombor: Beszámoló a KU Leuven-en eltöltött Erasmus+ félévemről

 2019 tavaszán Erasmus + ösztöndíjjal egy félévre Leuvenbe költözhettem, hogy ott, külföldön is szerencsét próbálva a híres KU Leuven egyetem padjaiban új szemléletmódokat sajátíthassak el.

Az ötlet egy kollégiumi szobatársakkal folytatott beszélgetés során merült fel, amikoris elhatároztuk, hogy ahogyan a mesében a legkisebb királyfi, mi is szerencsét próbálunk külföldön.
Ekkor még nem is sejtettük, hogy mennyi tapasztalattal és izgalommal gazdagodhatunk a családunk hatókörétől távol, külföldön.

Az Erasmus+ ösztöndíj elnyerése után először az előkészületekre került sor. Nem is gondolná az ember elsőre, de állítom, hogy majd a legtöbbet ebben az időszakban tanultam. Miért? Mert ekkor kellett (életemben először) egyedül utánanéznem a szállásnak, lefoglalnom azt (ami az egyik legnehezebb dolog volt ebben az egyetemi városban), az lakhatási, beiratkozási ügyeket elintéznem, bankszámlát nyitnom, az utazásokat megszerveznem, külföldi ismerősöket felkutatnom, leuveni konyha és huzat-készletet elő-szerveznem és még sorolhatnám tovább. Nagy váltás volt...

A teendők sorának végül a vizsgaidőszak vetett véget, amely után már csak épp a bepakolásra jutott időm. Mivel csak egy bőröndöt vihettem, ez a lépés eltörpült az összes többihez képest.

Hajnalban, a repülő ablakából realizáltam először, hogy én most egy fél évre elmegyek, de ekkor már épp a felhőket szakítottuk át, és nem volt visszaút. A hosszú, kalandos érkezés után végül aztán teljesen kimerülve, az új szobám ágyába zuhantam. Csak este, egy kiadós alvás után volt erőm először körülnézni, hogy hova is csöppentem. Más, mint amire számítottam. Dehát azon, hogy mit vár az ember a külföldi félévétől, egyáltalán nem érdemes gondolkozni, mert úgyis teljesen más lesz.

A helyi lépték és ritmus felvételéhez aztán jó pár hét kellett nekem. Nagy előnyt jelentett számomra, hogy egy kollégium ERASMUS-szintjén lakhattam, már rögtön az első nap innen kerültek ki (aztán a félévet átívelő, sőt még jelenleg is tartó) barátságaim. Sokan, akik egyedül laktak még a félév második felében is, csak keresték a helyüket. Nekem szerencsém volt, köszönhetően a kollégiumnak és a nyitottságomnak is. Már rögtön az első napokban megismerkedtem a kollégiumban lakó Erasmusos diákokkal, akikkel együtt fedeztük fel a várost, és kóstoltuk meg a belga sörök ízeit. Közülük a lengyelekkel köttettek mélyebb barátságaim, velük sok programot szerveztünk még a kint tartózkodásunk alatt.

A kezdeti időszak azért nem volt egyszerű. Új szemléletmód, új emberek, új környezet.
De újdonsült biciklitulajdonosként kezdtem egyre jobban otthon érezni magam a városban. Itt egyébként mindenki biciklivel jár. Reggelente egy autósra húsz biciklis is jut. És óriásiak a zöld területek is. Én olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy a kastélyparkban lakhattam, olyan helyen, ahova más pihenni és sportolni jár. Reggelente sokszor madárcsicsergésre keltem, és akármerre is indultam, öt perces biciklitávban füves/fás környezetbe kerültem. Az autóktól elzárva a vizek csobogását is hallani lehetett, kitisztult a fülem.

Érdekes, hogy éppen ezt, a nagy nyugalmat és türelmet volt nehéz a helyén kezelnem.
Mert ezt nem csupán a környezet, de a professzorok kölcsönös tisztelete és a diákok higgadtsága is sugallta.

Mikor már jobban beilleszkedtem a következő megfigyelésekre tettem szert. Az emberek itt sokkal nyugodtabbak, mint otthon. Hiszen a diákokra nem hárul folyamatos terhelés, nincsenek évközi számonkéréseik. A professzorok bíznak bennük, úgy vannak vele: ők választották ezt az irányt, akkor biztosan érdekli is őket, így hát maguktól is fognak tanulni. Ez kétélű fegyver, mert így könnyen el is lehet kallódni. Viszont aki helytáll, nagyon tudatos és magabiztos személlyé lesz. Itt a hallgatók és általában az emberek tudják, hogy mit akarnak, és azt csinálják, amit elhatároztak, de azt Csinálják. Nem mások miatt, hanem maguk miatt. Egy kicsit talán öngerjesztő folyamat, de ezzel a hozzáállással magukkal is elhitetik, hogy igen, én ezt választottam, magam miatt és akkor már meg is tanulom. Így aztán a tudás meg is ragad az emberek fejében.

Ennek következtében aztán olyan csodás dolgokat lehetett látni, mint amit otthon sosem. Mivel a diákok maguk miatt tanulnak, ezért az idejüket is saját maguknak osztják be. Az órák közti szünetekben, rengeteg hallgató telepedett ki a könyvtár vagy épp a campus előtti zöld területre (mert zöld területből volt bőven), és a napsütésben lapozgatva olvasta a tankönyvét. Sőt, később a vizsgaidőszakban is megtartották ezt a szokásukat. Szerintem ez azért volt ott elképzelhető, mert a diákok nem kényszerből, hanem maguk miatt tették, amit tettek, legyen szó koncentrált tanulásról vagy szórakozásról és sportról.

A félév alatt én is sokat jártam könyvtárba, remélem egy kicsit sikerült elcsippentenem a kinti szemléletből nekem is, hogy magamnak tanulok. Másrészt a hallgatók a feszültséget rendszeres sportolással vezetik le, itt lehetőség van arra, hogy év közben az ember mindennap sportoljon, mert egyszerűen minden erre ösztönöz. Lépten-nyomon vidám futó/bicikliző csapatokba lehet botlani, sportlehetőség van mindenhol, amerre csak megy az ember. Ennek tetejébe mindenki mindig biciklivel jár mindenhova.

A kényelmes félév után a vizsgaidőszak aztán kemény volt. Keményebb mint itthon, hiszen azért az év közbeni egyéni tanulás, számonkérések nélkül mégsem ugyanaz mint otthon. 

A vizsgaidőszakra a könyvtárban készültem fel. A belgák itt is megtartották a vidámságukat, a tanulást a szünetekben különböző sportos játékokkal, lábtengóval, egyérintővel és még mindenféle más játékkal fűszerezték. Azaz naponta két-három alkalommal a könyvtárban tanuló diákok egy része a tanulást rövid ideig szüneteltetve együtt ment ki a könyvtár elé labdajátékokat játszani, vagy csak friss levegőt szívni.

Ebben az időszakban fedeztem fel azt is, hogy a könyveket is érdemes forgatni a tananyag mélyebb megértéséhez (korábban csak diákból és a jegyzeteimből tanultam). Itt ugyanis szükség volt rá. Lehet, hogy a könyvtár, mint helyszín is segített ennek a folyamatnak a kialakulásában, de ez az a másik kézzel fogható hatalmas fejlődésem amit kiemelnék, melyre megint csak az élet kényszerített rá. Azóta már képes vagyok egyedül, könyvből tanulni, valamint angol szövegeket feldolgozni. Azóta majdnem mindenre angolul keresek rá az interneten, míg korábban rengeteg energiámat vette el az angol nyelvű anyagok feldolgozása.

Az egyetem mellett persze rengeteget utazgattam az újdonsült és a régi barátaimmal egyaránt. Együtt jártuk be a várost és környékét, valamint a közeli Brüsszelt is. Jártam a híres aalsti karneválon, Antwerpenben, nyáron többször a tengerparton, Oostendén is. A barátnőmmel még Amsterdamot is felfedeztük. Ezeken kívül még megannyi színes leuveni programon vettem részt, ezek az Erasmus szerves részei voltak, de ezek az élményeim már túlmutatnak a jelen beszámoló keretein.

Végül egy képcsokorral búcsúzom. És egy féléves Erasmus+ kiküldetést mindenkinek ajánlok, ha másért nem, azért, hogy önállósodjon és megtanuljon főzni!

 page/98/pancsics.png