A Programozás alapjai 1. - BMEVIHIA106 - 2011/12 II. félév
2. Gyakorlat

Felkészülés a gyakorlatra

  1. Az 1. előadás anyagának átnézése

    1. C nyelvi bevezető

  2. Az 1. gyakorlat anyagának átismétlése

1. Feladat

Konzolos programok

  1. Ismerkedés a parancssoros (konzol) felülettel

    Kapcsoljuk be a gépet! Ismerkedjünk meg a parancssoros programokkal!
    • indítsunk el egy parancssoros ablakot (W7-n: Start Menü :: Keresés a programokban és fájlokban :: cmd :: cmd.exe, XP-n: Start Menü :: Futtatás :: cmd)
    • indítsuk el parancssorból a notepad programot (notepad.exe),
    • indítsuk el paraméterrel is, hogy egy fájlt létrehozzunk és/vagy szerkesszünk (notepad x.txt)
    • írjunk bele valamit és mentsük el, majd a parancssorban listázzuk ki a könyvtár tartalmát (dir) keressük meg valamilyen fájlmenedzser segítségével, hogy hol hoztuk létre az új fájlt.
  2. Konzolos programok futtatása

    Töltsük le a gyakorlathoz tartozó segédprogramokat és próbáljuk ki őket először parancssor nélkül, majd parancssorból. Ehhez a parancssorból "látszó" könyvtárba kell őket tenni. Derítsük ki, hogy mit csinálnak!

2. Feladat

Az első saját programok

  1. Az integrált fejlesztőkörnyezet megismerése

    Lépjünk be a Visual Studio programba! A használatban segít ez az útmutató.
    • Hozzunk létre új Windows32 consol projectet C++ környezetben!
    • Állítsuk be, hogy empty project, különben automatikus file-ok keletkeznek!
    • Adjuk hozzá új forrást és nézzük meg kívülről is, hogy hová jött létre!
    • VIGYÁZAT!!! A kiterjesztés .c legyen, különben a C++ fordító lesz aktív!
    • Otthonra mindenképpen javasolt valamilyen fejlesztőkörnyezet. A VS letölthető az http://msdnaa.bme.hu/ címről, de elegendő az express változat is, amit a Microsoft oldaláról lehet letölteni: http://www.microsoft.com/express . Otthon természetesen mást is használhatunk (Codeblocks, DevCPP, stb)
  2. Az első program megírása, fordítása, futtatása

    Gépeljük be a Hello World programot (az 1. heti előadás anyagban szerepel, onnan is lehet még másolni). Fordítsuk, és futtassuk le!
  3. Meglévő forrás kezelése

    Az 1b2 program forrását 1b2.c töltsük le és adjuk hozzá a projekthez!
    • NE a "Hello world" forrását vegyük ki a projektből, hanem inkább csak kommentezzük ki az egészet (/* */) és másoljuk mellé az 1b2 forráskódját szövegesen, majd vegyük ki az 1b2.c-t,
    • jó lenne, ha a további gyakorlatokon is ezt a rendszert követnénk, mert így csak egy fájlt kell majd hazavinni vagy küldeni.
  4. A változók értékének figyelése

3. Feladat

Írjuk át az 1b2 programot úgy, hogy a programnak kelljen beolvasni, hogy hányszor kell kiírni az A karaktert!

Fakultatív házi feladatok

  1. Írjunk programot, ami 7 számot olvas be egymás után és kiírja a háromszorosukat (minden számra közvetlenül a beolvasása után)!

  2. Írjunk programot, ahol előre bekérjük, hogy hány számot olvasson be egymás után. A program végül írja ki a beolvasott számok összegét.

Felkészülés a következő foglalkozásra

  1. Az 2. előadás anyagának átnézése

    1. Strukturált algoritmusok építőkockái

    2. A C nyelv utasításai és használatuk

  2. A 2. gyakorlat anyagának átismétlése

  3. A fejlesztőkörnyezet útmutatójának tanulmányozása és otthoni kipróbálás