Kollektív érzékelés komponenseinek és működésének vizsgálata CARLA+Artery szimulátorban
A kollektív érzékelés a pszichológiában, illetve a szociológiában is ismert fogalom. A különböző egyének által megszerzett információk önmagukban nem biztos, hogy kellően pontos képet tudnak alkotni egy kialakult szituációról, azonban ezen adatokat egymással megosztva, és ezek összeségét vizsgálva lehetőség nyílik a kialakult helyzet pontos feltérképezésére. A kollektív érzékelés gondolata a V2X világában is egyre nagyobb teret nyer, különösen a közlekedésbiztonsági alkalmazások fejlesztésében. A járművek által gyűjtött szenzor adatokat egymással megosztva lehetőség nyílik a közlekedésben résztvevők számára egy pontosabb, nagyobb területet lefedő képet alkotni a környezetükről, mely segítheti a megfelelő döntések meghozatalát, ezzel elősegítve a hatékonyabb és biztonságosabb közlekedést.
A V2X kommunikáció egy összetett folyamat, melynek minden része kulcsfontosságú a pontos adatok továbbítása érdekében. Első lépésben szükség van megfelelő minőségű és mennyiségű szenzorra, amivel az adott jármű képes érzékelni a környezetét, és arról adatokat tud gyűjteni, pl. detektált objektumok formájában. Ezen adatokat szükséges valamilyen eljárás segítségével megtisztítani, és csak a releváns információkat megtartani, illetve továbbítani a többi jármű számára, ezzel elkerülve a fölösleges adatátvitelt. Ez a lépés is elengedhetetlen, hiszen a vezetéknélküli kommunikációnak is megvannak a saját limitációi, ezért törekedni kell arra, hogy tényleg csak azon információk kerüljenek továbbításra, melyek lényegesek lehetnek. Ezek után minden jármű, mely a többitől efféle adatokat fogad, a saját helyzetét is figyelembe véve el kell végezze ezen adatok feldolgozását, kiértékelését, ezek után a rendelkezésre álló információk alapján tudja majd meghozni a döntést arról, hogy mi a legmegfelelőbb cselekedet az adott szituációban.
A hallgató feladata megismerni a kollektív érzékelés módszereit és algoritmusait, szabványos vagy fejlesztés alatt álló megoldásait, majd a komplex környezeti- és szenzormodelleket tartalmazó CARLA+Artery/OMNeT++ integrált V2X szimulátorban végzett vizsgálatok segítségével hozzájárulni egy kiválasztott megközelítés továbbfejlesztéséhez. A feladatban jól teljesítők hazai/nemzetközi K+F projektbe való csatlakozási lehetőséget kaphatnak.
https://carla.org/
https://github.com/riebl/artery