ENGLISH / MAGYAR
Kövess
minket

ITS Misbehaviour Reporting service tanulmányozása és referencia implementáció továbbfejlesztése

2022-2023/II.
Dr. Buttyán Levente

Az Intelligent Transport Systems, Connective Cars és V2V kommunikáció témakörben aktív tevékenység folyik világszerte. Léteznek az autonóm járművek kommunikációját leíró IEEE szabványok (IEEE 1609.2, IEEE 1609.2.1), valamint ETSI specifikációk az Intelligent Transport Systems témakörben (ETSI TS 102 940, ETSI TS 102 941, ETSI TS 103 097, ETSI TR 103 415). A világon több helyen léteznek tesztpályák, teszt-útszakaszok és tesztrendszerek, valamint néhány éles üzemű rendszer is megkezdte már a működését. Jó példa erre a német autópályakezelő (Deutsche Autobahn), amely már a szabványok szerint kommunikáló eszközökkel látta el a német autópályákat, valamint a Volkswagen egyes modelljei (pl. Golf 8) is képesek erre a kommunikációra.

A járművek kommunikációjának biztonsága PKI alapon hitelesített üzenetek küldésével valósul meg. A V2X PKI a „klasszikus” PKI-nak egy olyan változata, amely azon túl, hogy biztosítani képes az üzenetek hitelesítését, megőrzi az egyes kommunikáló felek anonimitását (a személyiségi jogok védelme érdekében), valamint megoldást tartalmaz arra is, hogy az egyes járművek közlekedés közben ne legyenek nyomonkövethetőek.

A V2X kommunikáció során az egyes eszközök állapotüzeneteket, helyzetükkel, irányukkal és sebességükkel kapcsolatos üzeneteket és egyéb üzeneteket osztanak meg egymással. Azonban elképzelhető, hogy egy ilyen eszköz meghibásodik, és nem valós tartalmú üzeneteket ad (pl. negatív vagy irreálisan magas sebesség, nem valós helyadatok stb.), amely zavart okozhat a közlekedés többi szereplője számára. Az ilyen hibás eszközöket célszerű minél előbb kiszűrni és megvonni tőle a kommunikáció jogát. Az ilyen hibás/inkonzisztens működés felismerése és kezelése is aktív kutatási terület, amellyel a az ETSI-ben is külön munkacsoport foglalkozik, amely 2023. januárjában adta ki legújabb technical specification-jét a témában.

A hallgató feladata az intelligens kommunikáló járművekre vonatkozó európai és amerikai keretrendszerek megismerése[MI1] , majd a Misbehaviour detection témakörben megjelent legújabb európai szabvány (ETSI TS 103 759 V2.1.1 (2023-01), Intelligent Transport Systems (ITS); Security; Misbehaviour Reporting service; Release 2), és ennek egy amerikai megfelelőjének (SCMS Manager LLC, Misbehavior report and application specification for connected vehicle pilot deployment) tanulmányozása és összevetése. A feladat végzése során a hallgató megismerkedik egy már korábban létrehozott referencia implementációval, feladata az implementáció továbbfejlesztése a fenti szabványoknak megfelelően.

A témához egy, az V2X PKI szolgáltatások terén világviszonylatban az elsők közé tartozó cég, a Deutsche Autobahn V2X PKI szolgáltatója, Magyarországon bejegyzett minősített bizalmi szolgáltató biztosít konzultációs lehetőséget. 

A téma a későbbiekben továbbvihető szakdolgozat / diplomaterv formájában is. 


1
0