Sportanalitika
Van egy mondás, hogy „a sport a legfontosabb a lényegtelen dolgok között”, és ez ma talán annál is igazabb, mint valaha. Az élsport nézői, gazdasági és technológiai hatásai erőteljesen növekednek. Az egyik jelzés az, hogy a sportanalitika piaca globálisan 2024-ben kb. 4,5-4,8 milliárd USD volt, és 2025-től 2030-ig évente ~20-22 % növekedéssel 14-24 milliárd USD közé várható. A nézettség is folyamatosan emelkedik: míg a 2014-es labdarúgó VB-döntőt 1 milliárd ember, addig a 2022-eset 1,5 milliárd ember látta.
Az analitika előtérbe kerülése egyértelmű: adatalapú teljesítmény-előrejelzés, valós idejű mérkőzésközbeni döntéshozatal, szenzorok, kamera-tracking, gépi tanulás és számítógépes látás egyre gyakoribbak. Mégis sok kérdés marad: mely intuíciók igazolhatók az adatokkal, milyen adatminőség, adatforrás és módszer áll rendelkezésre, és hogyan lehet új prediktív összefüggéseket találni.
A hallgatói feladat, hogy:
- megismerje a sportban használt adatformátumokat (tracking, event log, biometria, videó stb.),
- feltárja a jelenlegi analitikai módszereket, összehasonlítva statisztikai és gépi tanulási / deep learning megközelítéseket,
- kutassa az adatforrások elérhetőségét és korlátait,
- találjon olyan újszerű kapcsolatokat, amelyek eddig intuícióra hagyatkoztak, de most adatokkal vizsgálhatók