A HIT/Mobil Kommunikáció és Kvantumtechnológiák Laboratórium oktatója, Bacsárdi László a Nagyberegi Református Líceum meghívására Kárpátaljára látogatott április 10-én. A kvantum csendje című előadásában beszélt a kvantumszámítógép építésének nehézségéről, a kvantumteleportációról és a kvantum alapú kulcsszétosztásról is – mindezt képletek nélkül, a középiskolás korosztály elvárásainak megfelelően képekben gazdag diasorral. A teltházas előadáson a jelenlévők egy játékos feladat keretében a kvantumszámítógép egyik építőkövének, a kvantumbit működését is emulálhatták.
Ez volt a második alkalom, hogy tanszékünk oktatója előadást tartott az egyházi fenntartású intézményben. Az 1993-ban alapított iskolában több mint száz diák tanul magyar nyelven, a tanítás színvonalát magyarországi versenyeken elért dobogós helyezéseik mellett a 100%-os továbbtanulási statisztikájuk is jól mutatja – számos volt diákjuk tanul a Műegyetemen.
A kárpátaljai helyzetről sokat olvasni mostanában az újságokban, de a környéken járva és a helyi emberekkel beszélgetve egy sokkal árnyaltabb kép rajzolódik ki. Bár a háborús helyzet az ország másik felében áll fenn és egy külső szemlélőnek maximum a járások határán húzódó extra rendőrségi ellenőrzési pontokból tűnhet fel, a nem stabil gazdasági helyzetet többek között az is jelzi, hogy az iskola mostani végzős osztálya 100%-ban magyarországi felsőoktatási intézményt jelölt meg. Az állami intézményekben korlátozták a főzésre használható gáz mennyiségét, és egy-egy középiskolai tanár havi fizetése az ukrán valuta elértéktelenedése miatt forintba átszámolva 20-30e Ft között mozog.
Ezért – közösen a Magyar Asztronautikai Társaság elnökségével és az SAP Hungary BW csapatával – gyűjtést tartottunk a tanszékünk dolgozói körében a kárpátaljai iskola diákjai számára. A gyűjtéshez a BME-Infokom Innovátor dolgozói is csatlakoztak. Az összegyűlt adományt a látogatás során adtuk át az iskola igazgatójának, akinek köszönő sorai itt olvashatóak:
http://www.hit.bme.hu/~bacsardi/tmp/20150410_koszonolevel_Karpatalja.pdf